23 JUL, 2018
România va securiza frontiera cu Moldova, Ucraina şi Serbia

Ministrul român al Finanţelor, Eugen Teodorovici, a anunțat vineri, 20 iulie, că intenţionează să securizeze punctele vamale de la frontiera cu Moldova, Ucraina şi Serbia, unde să fie instalate scanere pe fiecare linie de intrare în ţară, pentru a fi verificate toate transporturile.

El susţine că România pierde anual un miliard de euro din contrabanda cu ţigări. 

Eugen Teodorovici a declarat într-o conferinţă de presă susţinută la Constanţa, că un obiectiv important pentru anul acest şi pentru anul viitor este acela de securizare a punctele vamale de la frontiera cu Moldova, Ucraina şi Serbia, transmite Ştiri.md cu referire la Mold-Street.

România pierde un miliard de euro

“Un miliard de euro la bugetul de stat anual România pierde pentru faptul că sunt foarte multe produse de contrabandă, ţigări, care intră în special prin punctele de frontieră. Şi atunci, cred că un obiectiv foarte important pentru anul acesta şi anul care urmează este acela de a securiza în prima fază cel puţin partea de puncte vamale pe graniţa cu Moldova, Ucraina şi Serbia”, a afirmat Teodorovici, citat de news.ro.

Oficialul român a precizat că tot ce ţine de investiţiile realizate de Ministerul de Finanţe va fi tratat ca infrastructură critică pentru ca proiectele să poată fi soluţionate cât mai rapid.

“Întreaga zonă a acestui minister de Finanţe să fie tratată ca fiind infrastructură critică pentru ca orice nevoie să poată să fie imediat soluţionată şi aici mă refer la ce nevoi avem pentru a reabilita punctele vamale şi a le echipa cu tot ce înseamnă tehnologie de ultimă generaţie: scannere fixe, scannere mobile, portabile, partea de infrastructură vamală”, a mai afirmat Teodorovici.

Întrebat dacă nu este posibil ca aceste scanere să fie stricate, ministerul Finanţelor a răspuns: “Vor fi puse pe fiecare linie de intrare în ţară încât nu poate să dea cu TIR-ul în spate să-l strice, să stea cu el pe bară. Sunt şi eu trecut prin această administraţie de foarte mulţi ani şi am văzut de-a lungul timpului multe astfel de intenţii şi vom avea soluţii la fiecare astfel de posibilă situaţie”.

Teodorovici spune că scannerele vor verifica toate transporturilor care intră în ţară, şi nu va mai fi eşantion ca până acum.

Nu funcționează niciun scaner

România are cea mai lungă graniţă cu state din afara Uniunii Europene şi niciun scaner de camioane, care să verifice mărfurile care intră în ţară. Dintre cele 15 pe care le-au avut cei de la vamă, niciunul nu mai funcţionează, potrivit Pro TV România.

În lipsa scannerelor pentru camioane, verificarea transporturilor care trec prin vamă se face prin sondaj şi cu ajutorul câinilor. Iar controlul durează ore, în loc de câteva minute, cum ar fi normal.

Un studiu de evaluare cuprinzătoare a coridoarelor comerciale ale Moldovei, realizat de Programul pentru Reforme Structurale în Moldova a scos la iveală faptul că timpul mediu necesar pentru trecerea unei frontiere românești a fost în 2016 de 380,4 minute, de 16 ori mai mare în comparație cu timpul de 23,8 minute, de la alte 23 frontiere între țările UE și țările non-UE.

Mai mult! La vama Leușeni-Albița se atestă cea mai slabă performanță de la frontiera moldo-română, iar timpul de așteptare trece și de o mie de minute. 

mold-street.com